FANFARECORPS ERICA

Over Fanfarecorps Erica

Sinds november 2006 mogen wij het Predicaat Koninklijk voeren.

Geschiedenis

Op 13 november 1906 is fanfarecorps Erica opgericht. “Al meermalen was door de ingezetenen van Austerlitz de wensch uitgesproken een eigen fanfarecorps te hebben, dan konden de liefhebbers van muziek in hun eigen woonplaats genieten”

Een quote uit ons boek, Erica, "100 jaar Fanfare in Austerlitz, een eeuw lang van de noot een deugd gemaakt", geschreven door Rutger Loenen. Schoolmeester Antonie Ansink, schoenmaker Dirk Jan van Nieuwenhuizen, de Hervormde predikant Maurits Barendrecht, het hoofd van de lagere school Pieter Bloemendaal en timmerman Hendrik van Ginkel zijn initiatiefnemers voor de oprichting van de fanfare. Ook Johan van Hardeveld, De heer J.F. de Beaufort werd beschermheer van fanfarecorps Erica en mede dankzij die (financiële) steun kon Erica onder andere instrumenten aanschaffen en werd het een heus Fanfarecorps. U kunt alles over de historie lezen in ons boek dat nog steeds verkrijgbaar is.

De basis voor inmiddels 113 jaar was gelegd. Veel is er gebeurd in die jaren, met als hoogtepunt het verkrijgen van het predicaat Koninklijk, uit handen van burgemeester Koos Janssen, bij ons
100-jarig bestaan, in 2006. In de loop der jaren werd er ook een drumband opgericht, waarmee Erica op straat liep met optochten en defilés. Inmiddels bestaat de drumband niet meer, loopt Erica niet op straat maar is nog steeds aanwezig bij de optochten en feesten in Austerlitz, maar dan op een kar door het dorp!

We maken graag muziek

Regelmatig spelen wij in een verzorgingstehuis of bejaardencentrum en in het voorjaar en in het najaar geven wij een concert in Dorpshuis het Hart van Austerlitz.
Onze repetitie is op donderdagavond van 19.30 tot 22.00 uur in het Dorpshuis.

Dirigent

Sinds 1998 staan we onder leiding van dirigent Bert Willemsen uit Haarlem. Bert Willemsen is geboren op 22 november 1973 te Haarlem en studeerde HaFaBra-directie bij Jan Schut (Bachelor diploma, 1997) en Klassiek Trombone bij Jaap Dekker (docerend musicus, 1999) aan het conservatorium van de Hogeschool Alkmaar. In 2013 behaalde Bert zijn Masterdiploma HaFaBra-directie aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag
bij Alex Schillings.
Als docent laagkoper was hij jarenlang verbonden aan Muziek- en Dansschool Opmeer. Hij dirigeert 5 orkesten en is werkzaam als trombonist, tubaïst, gitarist en basgitarist.
Bert heeft gewerkt met verscheidene artiesten en dirigeerde diverse musicalproducties en cd opnames.

Naast het dirigeren en spelen houdt Bert zich ook bezig met arrangeren van composities voor harmonie- en fanfare orkest waarvan een aantal zijn uitgegeven bij muziekuitgeverij Bronsheim te IJsselstein en Molenaar Edition te Wormerveer.

Dankzij zijn vakkennis, enthousiasme en tomeloze inzet welke hij onvermoeibaar overbrengt op onze leden, is Erica in staat om jaarlijks
twee grote concerten te organiseren. Samen met de muziekcommissie slaagt de dirigent er steeds weer in om voor de leden en het publiek, jong en oud, een leuk, vlot en gevarieerd programma samen te stellen.

JUBILEUMBOEK

In 2006 verscheen ons jubileumboek over 100 jaar Fanfarecorps Erica. Wilt u hier meer over lezen? Klik hier

BLAASKAPEL DE HEIKNEUTER

Blaaskapel de Heikneuter is onderdeel van Fanfarecorps Erica. Voor meer informatie klik hier